archiwum cytatów i apoftegmatów

Na moich czatach stać będę, udam się na miejsce czuwania, śledząc pilnie, by poznać, co On powie do mnie, jaką odpowiedź da(…) Ha 2, 4

Niech człowiek trwa w wolności od obrazów i przy­wiązań, bo w tym jest największa radość. H. Suzo, Życie.

Od dawna uważam, że jeśli za sprawą rosnącej skuteczności niszczycielskich technik nasz gatunek kiedyś w końcu zniknie z powierzchni ziemi, nie stanie się to bynajmniej z winy ludzkiego okrucieństwa (…) Unicestwi nas potulność, nieodpowiedzialność współczesnego człowieka, jego podłe, służalcze posłuszeństwo każdemu pospolitemu nakazowi. Rozmaite okropności (…) raczej wskazują na stały wzrost liczby tych posłusznych, potulnych. G. Bernanos
Dwa czynniki stale obecne w człowieku: pragnienie czegoś więcej, dotyczące tak sfery materialnej, jak i intelektualnej i duchowej; drugim jest chroniczna niemożność właściwego ukierunkowania tych potrzeb.  S. Jaki, Zbawca nauki.
Nic nie powinno cię bardziej radować, niż to że nie wiesz, dokąd dążysz. (…) Wszystko, czego ci potrzeba, to cierpliwość, ufność, zawierzenie, a On uczyni resztę. J. Chapman, Spirititual letters.
Nie módl się,  jak nie potrafisz.  Módl się, jak potrafisz.  J. Chapman, Spirititual letters.
Wszystkie demony uczą duszę upodobania w przyjemności, tylko demon smutku nie kwapi się, aby to czynić, lecz odsuwa [wiele] myśli, które nachodzą, odbierając duszy wszelką przyjemność i wysuszając ją przez smutek. św. Ewagriusz, O niegodziwych myślach 12.
Albowiem z pewnością to, na co spogląda modlący się umysł, należy uznać za jego boga” św. Ewagriusz, O niegodziwych myślach 37.
Ucisk pojawia się w człowieku tylko wtedy, gdy Bóg chce przygotować w nim nowe narodziny. Jan Tauler, Kazanie 41
Jeżeli ma mówić Bóg, ty musisz milczeć. Jeżeli ma wkroczyć Bóg, wszystko musi ustąpić mu miejsca. Jan Tauler, Kazanie 1.
Nigdy nie wiesz, kiedy jest dosyć, dopóki nie dowiesz się, kiedy jest za dużo.
William Blake
albowiem Bogiem jestem, nie człowiekiem;
pośrodku ciebie jestem Ja – Święty,
i nie przychodzę, żeby zatracać.
Oz 4, 9.
Spytaj, skąd bierze się w człowieku miłość do Boga, a nie znajdziesz innej odpowiedzi niż ta, że Bóg pierwszy go umiłował. Św. Augustyn Kazanie 34, 1-3.
Wszystko bowiem, co się czyni niezgodnie z przekonaniem, jest grzechem.
List św. Pawła do Rzymian; 14, 23
Ja jestem ogniem w ciele tego, który żyje
Reguluję oddechy i trawię pożywienie
Przebywam w sercach wszystkich stworzeń
Wszystko pochodzi ode mnie: pamięć, poznanie, jak i ich brak
Bhagawadgita, Rozmowa piętnasta
Nic, nic, nic, nic i na górze też nic. Św. Jan od Krzyża, Droga na Górę Karmel
Nie możesz wybrać, jak masz umrzeć ani kiedy. Możesz tylko zdecydować, jak masz żyć. Teraz.
Joan Baez
W Jezusie i tylko w Nim nie zostało już nic z siebie, lecz wyłącznie ostateczna, bezwarunkowa miłość Boga.
John. A.T. Robinson, Spór o uczciwość wobec Boga.

To zdjęie [choinki] sprawiło, że poczułam, że Święta Bożego Narodzenia przyszły do nas. Chinka z prowincji Shandong A.D. 2018.

Kto wie, nie mówi. Kto mówi, nie wie.
Anonimowy mistrz zen

„Niechaj twoim pragnieniem będzie zobaczyć Boga; twoją bojaźnią stracić Go; cierpieniem twoim nie posiadać Go, radością zaś to wszystko, co cię prowadzi do Niego” św. Teresa z Avila

Czyńcie wszystko bez szemrań i powątpiewań, abyście się stali bez zarzutu i bez winy jako nienaganne dzieci Boże pośród narodu zepsutego i przewrotnego. Między nimi jawicie się jako źródła światła w świecie. Flp 2.15

Jeżeli jakieś złe emocje powodują, że twoja energia życiowa staje się „związana” albo chaotyczna, to radość pomaga jej znowu funkcjonować normalnie.
Z mądrości chińskich.

Kiedy rozpoczyna się życie mistyczne (…) jest wrażenie, że oto rozpadło się wszelkie życie duchowe i że rozwój dobiega końca. T. Merton Doświadczenie wewnętrzne. Zapiski o kontemplacji, Homini, Kraków 2005.

Nie lamentuj, kiedy twoja modlitwa pozbawiona jest wszelkiej precyzyjnej, racjonalnej wiedzy o Bogu i kiedy nie możesz Go już uchwycić za pomocą jasnych i określonych pojęć. Nie bądź zdziwiony czy zaniepokojony kiedy twoja wola nie będzie już znajdować słodyczy ani pocieszenia w rzeczach Bożych i kiedy twoja wyobraźnia zostanie zaciemniona i popadnie w chaos. T. Merton Doświadczenie wewnętrzne. Zapiski o kontemplacji, Homini, Kraków 2005.

Okazuje się więc, że doświadczenie hinduskie jest doświadczeniem mistycznym w porządku naturalnym, uszczęśliwiającym doświadczeniem absolutu – tego absolutu, który jest substancjalnym esse duszy – a przez niego i i w nim absolutu boskiego. (…) W naturalnym doświadczeniu mistycznym nie mamy doświadczenia głębi Boga. (…) Wystarczająco uważna refleksja nad kontemplacją hinduską zmusza jednak do uznania możliwości – w warunkach wyżej analizowanych –  negatywnego doświadczenia mistycznego obecności niezmierzoności (…).
J. Maritain, Pisma filozoficzne. Naturalne doświadczenie mistyczne. Znak, 1988.

– Nie osuszy jeszcze przez tydzień -tłumaczyłem uparcie.
– A co to właściwie jest tydzień? I po co?
– Tydzień??? Do mierzenia czasu.
– A po co mierzysz czas, gringo? – nie ustępował Indianin.
– Eee… Żeby się nie zgubić – odpowiedziałem niepewnie.
– Nie zgubić gdzie?
– W czasie…powoli sam przestawałem wierzyć w sensowność własnych słów.
– To ty potrafisz się zgubić nie ruszając się z miejsca?
W. Cejrowski, Gringo wśród dzikich plemion, Warszawa, 2011

Wy Biali, znajdujecie swoje szczęście w ruchu, a my w bezruchu. Wy musicie ciągle coś zmieniać, porządkować, ulepszać, a my poszukujemy stanu ukojenia… I kiedy go znajdziemy, to wolimy się nie poruszać, żeby czegoś nie zepsuć. Indianin. W. Cejrowski, Gringo wśród dzikich plemion, Warszawa, 2011.

Życiem człowieka jest oglądanie Boga. św. Ireneusz, Przeciw herezjom, księga 4, 20, 5-7

Ten, który sprawia wszystko we wszystkim, w potędze swej i majestacie jest niewidzialny i niewypowiedziany dla swoich stworzeń. Nie jest wszakże nieznany. Wszyscy bowiem poznają przez Słowo, że jeden jest Bóg Ojciec, który podtrzymuje wszystko i wszystkiemu daje istnienie.św. Ireneusz, Przeciw herezjom, księga 4, 20, 5-7

Szczęście jest wtedy, gdy możesz go dzielić z innymi. Christopher Mc Candless

Doskonałym Twym sługą jest ten, kto nie stara się usłyszeć od Ciebie, czego pragnie, ale kto pragnie tego, co od Ciebie usłyszał. św. Augustyn, Wyznania, ks. 10.

Gdzie się kryje sekret wytrwałości? W Miłości – Zakochaj się, a nie opuścisz Go. Jose Maria Escriva, Droga, 999.

Błogosławiona wytrwałość osiołka w kieracie! – Zawsze tym samym krokiem. Zawsze te same okrążenia. – Dzień za dniem, wszystkie jednakowe. A bez tego nie byłoby dojrzałości owoców ani zielonej bujności w sadzie, ani kwietnej woni w ogrodzie. Zastosuj tę myśl do swojego życia wewnętrznego. Jose Maria Escriva, Droga, 998.

Trzeba abyś ciągle trwał w gotowości tak, jakbyś musiał umrzeć jutro, a z kolei używał swojego ciała jakbyś musiał żyć z nim jeszcze wiele lat. św. Makary Egipski

Niestety, trzeba sobie uświadomić, że dla wielu ludzi w homilii nie ma absolutnie nic nowego. Praktycznie nikt nie słucha kazania z nastawieniem, że usłyszy coś, czego by już nie wiedział. Wszyscy słyszeli o Jezusie – Jego uczniach, Jego przypowieściach, Jego cudach, Jego śmierci i zmartwychwstaniu. Mówiono im o tym w domu, w przedszkolu, w szkole, na studiach, tak często i na tam wiele różnych sposobów, że ostatnią rzeczą, której się spodziewają z kazalnicy, jest jakaś nowina. Henri Nouwen.

Najbardziej zdumiewające w większości chrześcijańskich środowisk jest istnienie tabu, jeśli chodzi o zadawanie pytań. Henri Nouwen.

Naprawdę przykro patrzeć, jak słabo przygotowana okazuje się większość chrześcijańskich przewodników, gdy wezwani są, aby zostać przewodnikami duchowymi w tym prawdziwym sensie. Większość z nich przywykła do myślenia kategoriami olbrzymiej skali organizacyjnej, do „otrzymania” ludzie zgromadzonych w kościołach, szkołach i szpitalach, a także do kierowania pokazem, co może przypominać dyrektora cyrku. Henri Nouwen.

Diagnoza jest jednym z najsłabszych punktów na polu duszpasterskim. Który lekarz dawałby taką samą tabletkę wszystkim pacjentom? (…) Smutno jest patrzeć, jak wiele duszpasterskich działań opiera się na założeniu, że każde dobre słowo jest dobre dla każdego”. Henri Nouwen.

„Personelu nie interesują historie, które mogłabyś opowiedzieć”
Idź własną drogą. M. Kamiński, 2017.

All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?
Father McKenzie, writing the words
Of a sermon that no one will hear
No one comes near
Look at him working, darning his socks
In the night when there’s nobody there
What does he care
P. McCartney, 1966.
Personelu nie interesują historie, które mogłabyś opowiedzieć.
M. Kamiński, 2017.

Nie dokonało się to ani waszym mieczem, ani łukiem. Joz 24,12

Camino nie daje ci tego, czego chcesz, ale to czego potrzebujesz. David, hospitalero, Albergue de Peregrinos w Bodenaya, Asturias.

Bóg przyjmuje każdego z nas z jego oporami, a największą radością jest dla Niego oddziaływać na te opory, wyzwalając i uzdrawiając nas od nich – jeśli tylko pozwolimy Mu działać. Alex Frank, Przemiana w Chrystusa. Przewodnik po dynamice ćwiczeń duchowych

Boże, daj mi siłę, abym mógł zrobić wszystko, czego ode mnie żądasz. A potem żądaj ode mnie, czego chcesz. św. Augustyn

„Pewien brat spytał abba Sisoesa: «Co mam robić, abba, bo upadłem?». Odpowiedział mu starzec: «Powstań». Brat rzekł: «Już powstałem i znowu upadłem». I rzekł starzec: «Powstań znowu, i znowu». Brat więc pytał: «Jak długo?». On odpowiedział: «Aż dopóki nie zostaniesz zabrany ze świata, czy to w stanie cnoty, czy upadku»”

Abba Lot przyszedł do abba Józefa i powiedział: „Abba, jak umiem, tak wypełniam moją małą regułę co do oficjum, postu, modlitwy, rozmyślania, milczenia… Jak umiem, tak się staram o czystość myśli… Co mam jeszcze robić ponadto?”. A starzec powstał i wyciągnął ręce do nieba, i jego palce stały się jakby dziesięć pochodni. I rzekł: „Jeśli chcesz, stań się cały jak płomień”.  Apof. 390

Powiedział abba Antoni: „Zobaczyłem wszystkie sidła nieprzyjaciela rozpostarte na ziemi, jęknąłem więc i powiedziałem: «A któż się im wymknie?» I usłyszałem głos mówiący do mnie: «Pokora»”.Apof. 7

Zrozumienie jest nagrodą za wiarę. Dlatego nie staraj się zrozumieć, jak można uwierzyć, tylko uwierz, że można zrozumieć. św Augustyn

* cytaty zaczerpnięte z „Porozumienie bez przemocy” M. Rosenberg

Przeglądając stronę zgadzasz się na użycie plików cookies Możesz w każdej chwili dokonać zmiany ustawień dla plików cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij